Practise Risk som stöd vid Krisövning

Prata med våra experter

Vad utgör en bra krisövning?

En bra krisövning syftar till att:

Utveckla förmågan att i grupp hantera kriser genom att:

  • följa sina planer och processer samt bedöma läget och samarbeta
  • analysera och göra antaganden om framtida händelseutveckling

Bestämma mål och inriktning samt

  • fatta beslut om åtgärder på lång och kort sikt

En krisövning kan också användas för att:

  • pröva, mäta och testa vår förmåga

 Saker som händer sällan men skulle kunna medföra stora konsekvenser för vår verksamhet behöver vi öva på regelbundet. Effekterna av att öva på ledningsarbete gör oss också bättre på att hantera vardagens ansträngningar.

 För att en övning skall bli bra krävs ett bra förarbete, ett genomförande med en utbildad övningsledare och utvärderingsledare samt en utvärdering som man är beredd att ta till sig.

Samtliga Practise Risks konsulter är välmeriterade övningsledare och utvärderingsledare.

Våra tjänster. Var i processen
behöver ni stöd?

U

ANALYSER

  • Risk- och sårbarhetsanalyser
  • Säkerhetsskyddsanalyser
  • Kompetensanalyser

Tillsammans klarlägger vi verksamhetens kritiska processer och utmaningar – det skyddsvärda som vi kallar verksamhetens rötter.

i

PLANER

  • Kontinuitetsplaner
  • Säkerhetsskyddsplaner
  • Krisplaner
  • Kompetensplaner

Vi skapar gemensamt pedagogiska enkla och användbara planer – för att med utgångspunkt i Best Practise göra ert ledningsarbete personoberoende. Här hjälper vi till att skapa och utveckla er organisatoriska kompetens.

TILLÄMPNINGAR

  • Workshops
  • Utbildningar
  • Individuell träning
  • Övningar
  • Utvärderingar

Planer och analyser kommer inte att lösa alla de komplexa utmaningar ni ställs inför. I slutändan är det människors förmåga kring problemlösning, samarbete och ledning av verksamheten som avgör. Här vässas den individuella kompetensen.

STÖD

  • Krisjour
  • Övningsledning
  • Utvärdering
  • Rådgivning
  • Digital lägesbild (Practise White)

Utöver att förbereda er på olika sätt kan ni också behöva stöd av någon utifrån när krisen är ett faktum. Practise Risks konsulter finns tillgängliga vid akuta behov dygnet runt och vi har även systemstöd.

Practise White – en digital lägesbild för vardag och kris

Practise har själva utvecklat en digital plattform för att visualisera och dela lägesbild. Vi kallar den Practise White av den enkla anledningen att den är en ”white-board” till dator och telefon.

Utvecklad av krisledare – för krisledare

  • Säkerställer information om verksamheten uppdaterad i realtid
  • Hjälper er att överblicka det viktigaste
  • Visualiserar ert beslutsunderlag
  • Går att dela med alla ni önskar
  • Superenkel att använda. Vi garanterar att du kan börja arbeta i verktyget efter en introduktion på 10 minuter
  • Programmerad och byggd i Sverige

Practise Risk Krisjour

010-141 53 00

Många av våra avtalskunder är anslutna till vår krisjour. Den går att ringa dygnet runt, året om för att få råd och stöd vid händelser som drabbar er organisation. Saknar ni avtal med oss går det självfallet bra att ringa ändå. Vi gör då upp förutsättningarna för uppdraget innan vi sätter igång.

Pin It on Pinterest